Friday, December 4, 2009

Doa Musibah- Pelembut Hati Yang Keras..(Teknik Reverse Psychology)



Assalamualaikum...

Dua tiga hari ini, gegar gempita seluruh media pengampu membicarakan isu Doa Musibah Tok Guru Nik Aziz.. Maka berhamburanlah kata2 kecaman juak2 UMNO mengutuk tindakan Nik Aziz.. Tak ikut sunnah.. tak bercirikan Islam..Kununnya lah.. Inilah silapnya bila Fiqh Sirah tak penah difahami n diajar didlam setiap 'Usrah' UMNO.. Menghentam sembrono.. akhirnya terserlah ketololan sendiri.. Sape kate tak Islamik Doa Musibah kepada org zalim???

Rujuk:

1) Doa Rasulullah yg momohon Allah binasakan mereka yg menzalimi baginda dalam kisah perut unta yang diletakkan diatas badan Rasulullah takkala Rasulullah bersolat di Kaabah.Nabi s.a.w. berdoa, “Wahai Allah, binasakanlah Abu Jahil bin Hisyam, ‘Utbah bin Rabi’ah, Syaibah Bin Rabi’ah, Walid Bin ‘Uqbah, Umaiyah Bin Khalaf dan ‘Uqbah bin Abi Mu’ith.” (Hadith Sahih Riwayat Muslim)

2) Doa Rasulullah yang mendoakn agar matinya Uthaibah (anak Abu Lahab).Utaibah mendatangi Nabi SAW. dan mengatakan kata-kata yang menyakitkan hati Rasulullah SAW. Atas periakuan itu, maka Rasulullah SAW. telah berdoa kepada Allah, agar mengirimkan anjing-anjing-Allah untuk membinasakan Utaibah. Dan apa yang telah didoakan oleh Nabi SAW. terhadap Utaibah itu benar-benar teriadi.

3) Doa Saidina Sa'id bin Zaid yang mendoakan seorg wanita tua, Arwa Bin Aus yang mendakwa tanah milik Saad adalah milik beliau.. Saidina Saad mendoakn agar wanita tua itu dibutakan matanya dan dimatikan dia di tanah yg dia claimed miliknya itu..(hadith Sahih Riwayat Muslim)

4) Doa Ummu Habibah (Ummul Mukminin) dlam kisah kelakuan biadap seorang lelaki yang menyelak tabir semasa Ummul Mukminin itu berbicara dgn Saidina Uthman Affan.. Ummu Habibah memdoakan agar lelaki itu terpotong tangannya..

5) Doa Saidina Hussain sebelum wafat dibunuh di Karbala, mendoakan sipemanah yang memanahnya dibutakan mata n terpotong tangannya..

6) Doa yang diajar oleh Rasulullah kepada seluruh ummat Islam yang dizalimi..Qunut Nazilah yang membawa maksud:
"“Ya Allah,Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka.
Ya Allah, Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka, pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka.
Goncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing-anjing kamu kepada mereka Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa Wahai tuhan yang bersifat murka.
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,
Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka."

7) Dan macam2 lagi doa musibah yg terselit kemas dlm sirah..

Adakah doa Rasulullah n para sabahat ini tidak Islamik??? Mengapa Rasulullah dan para sahabat tak saja mendoakan agar dibuka hati mereka sperti juak2 UMNO cadangkan?? Bukankah itu lebih mulia???Lebih Islamik??

Inilah hebatnya mereka yg mempelajari Fiqh Sirah.. tahu situasi mana doa nak dibacakan.. berlembut dgn mereka yg lembut.. tp kena ganaz sket untuk membuka hati mereka yang degil/keras... inilah yang diajar oleh Rasulullah.. tambahan pulak.. dah bnyak cara lembut lain yang diusahakan oleh Tok Guru dalam memujuk hati Najib.. tulis surat.. jumpa face2face.. caucus parlimen etc.. tp Najib n juak UMNO berdegil.. nk gak teruskan kezaliman...Tok Guru Nik Aziz adalah orang yang terkenal dgn kepakarannya dalam Ilmu Mantiq.. Mari kita perhatikan betul2 kenyataan Tok Guru..

“Saya hanya doa kepada Allah minta Allah perbetulkan fikiran Perdana Menteri Malaysia iaitu beri (royalti) gas petrol kepada Kelantan... KALAU TIDAK BERI sah ada mala fide.. niat yang tak baik, itu saya minta musnahkan. Sebab jahat... salah apa saya,” (Sinar Harian)

Adakah salah jika mendoakan musibah kepada org jahat??? Rasulullah dh lama mendoakan bala kepada org yang zalim n jahat..lagipun.. jika diamati dgn teliti..Doa ini tidak effective slagi mana Najib n UMNO tidak berlaku zalim.. hanya effective jika mereka meneruskn niat utk berbuat zalim kepada rakyat Kelantan..Ini adalah teknik reverse psychology yg digunakan Tok Guru dalam menasihati Najib utk tidak berlaku zalim..Kalu UMNO takut/marah dgan doa ini, maknanya..mereka telah berniat utk berlaku zalim kepada rakyat Kelantan.. Wallahu'lam..

PakSu Joe: Mendoakn bala kepada pelaku Zalim... Ameen

No comments: